Aktuelt
Norwegians klimaprofil
Norwegian hevder at flyreiser er like miljøvennlige som togreiser i Norge. Det stemmer ikke.
Oppvarmende fjærskyer
Cirrusskyer fra flyenes kondensstriper står for en betydelig andel av oppvarmingen fra flytrafikk. Klarer vi å styre unna denne skydannelsen, begrenser vi også oppvarmingen fra sektoren.
På tide med en realitetsorientering?
Dersom den globale oppvarmingen ikke skal overstige to grader celsius, må klimagassutslippene reduseres med anslagsvis 85 % innen 2050. Kan norsk samferdsel leve opp til en slik ambisjon? Kanskje er det på tide med en realitetsorientering, skriver leder for TEMPO-prosjektet Lasse Fridstrøm.
Mer...Presseklipp
Vil ha rushtidsavgift
E24.no: Flertallet i befolkningen er positive til køpriser fremfor tradisjonelle bompenger.
Lyntog bra for klimaet
Hurtigtog kan gi klimagevinst både til Stockholm, Trondheim og Bergen, konkluderer høyhastighetsutredningen. Men Stavanger er det verre med.
Lyntog gir ikke klimagevinst
Lyntog i Norge vil i et 60-årsperspektiv ikke gi klimagevinst, ifølge en delrapport om prosjektet. Grunnen er blant annet CO2-utslipp i forbindelse med bygging av tunneler.
Mer...Båt
Utslipp fra skipstrafikken er både oppvarmende og nedkjølende. I et lengre perspektiv er den imidlertid oppvarmende.
- Skipstrafikken bidrar til nedkjøling over en periode. Den totale klimaeffekten fra skipssektoren kan etter hvert gå fra å være avkjølende slik den er i dag til å bli oppvarmende på grunn av den lange responstiden til CO2.
- Hva betyr ny kyststamveg for norske klimamål? Kyststamvegen vil medføre at gods overføres fra sjø til lastebil. Mengden nyskapt trafikk vil bli betydelig, både for personer og gods. Med mindre en, innen vegen står ferdig, har rukket å ta i bruk klimanøytrale drivstofftyper i stor skala, vil klimagassutslippet trolig gå i været.