Aktuelt
Norwegians klimaprofil
Norwegian hevder at flyreiser er like miljøvennlige som togreiser i Norge. Det stemmer ikke.
Oppvarmende fjærskyer
Cirrusskyer fra flyenes kondensstriper står for en betydelig andel av oppvarmingen fra flytrafikk. Klarer vi å styre unna denne skydannelsen, begrenser vi også oppvarmingen fra sektoren.
På tide med en realitetsorientering?
Dersom den globale oppvarmingen ikke skal overstige to grader celsius, må klimagassutslippene reduseres med anslagsvis 85 % innen 2050. Kan norsk samferdsel leve opp til en slik ambisjon? Kanskje er det på tide med en realitetsorientering, skriver leder for TEMPO-prosjektet Lasse Fridstrøm.
Mer...Presseklipp
Vil ha rushtidsavgift
E24.no: Flertallet i befolkningen er positive til køpriser fremfor tradisjonelle bompenger.
Lyntog bra for klimaet
Hurtigtog kan gi klimagevinst både til Stockholm, Trondheim og Bergen, konkluderer høyhastighetsutredningen. Men Stavanger er det verre med.
Lyntog gir ikke klimagevinst
Lyntog i Norge vil i et 60-årsperspektiv ikke gi klimagevinst, ifølge en delrapport om prosjektet. Grunnen er blant annet CO2-utslipp i forbindelse med bygging av tunneler.
Mer...Om TEMPO
Uten store og dyptgripende tiltak vil transportsektorens påvirkning på klimaet bli stadig større utover i dette århundret. Men kunnskapen om hvilke tiltak som virker er mangelfull: Hva skal til for at vi skal reise mer miljøvennlig? Og hva skal til for at Norges handel skal skje på klimaets premisser?
Transportøkonomisk institutt (TØI) og CICERO Senter for klimaforskning med partnere ønsker å besvare disse spørsmålene. I forskningsprosjektet TEMPO jobber TØI og CICERO tett med bedrifter og offentlige myndigheter. Målet med prosjektet er å framskaffe informasjon om hvilke tiltak som virker og hvilke som ikke virker for å skape et mer miljøvennlig transportsystem.
Prosjektet har seks arbeidspakker:
- Tallfeste klimapåvirkningen fra dagens og framtidas transportteknologier
- Styrke kunnskapen om klimaeffekten til ulike transportpolitiske virkemidler
- Forstå hvordan små endringer i informasjon og valgmuligheter kan påvirke atferd
- Bedre beslutningsverktøy for grønnere varetransport
- Forstå institusjonelle barrierer og muligheter
- Formidle forskningsresultatene på en effektiv måte
Tidsperspektiv
Prosjektet løper i fra 2. halvår 2009 – 1.halvår 2014 og har et budsjett på nær 30 millioner kroner fra programstyret RENERGI i Norges forskningsråd og vel 5 millioner kroner fra brukerpartnerne.
Partnere
Forskningspartnerne i TEMPO-prosjektet er
- Transportøkonomisk institutt (TØI)
- CICERO Senter for klimaforskning
- University of California Davis
- Free University of Amsterdam
- Pontifical Catholic University of Chile
Brukerpartnerne er
- Vegdirektoratet
- Jernbaneverket
- NSB, Ruter AS
- Norges Automobilforbund
- Nor-way Bussekspress
- Scania Norge
- Schenker AS
- Transportbedriftenes landsforening
- Akershus fylkeskommune
- Framtidens byer
- Vestregionen